Ny forskningsstudie: ADD-ME
ADD-ME (ANGST OG DEPRESJON, DIGITAL MESTRING)
Stiftelsen DAM, i samarbeid med Mental Helse Ungdom, har bevilget 1,5 millioner kroner til prosjektet ADD-ME:
https://www.dam.no/prosjekter/add-me-angst-og-depresjon-digital-mestring/
Opp mot 20 % av barn opplever mentale helseutfordringer som angst og depresjon. Mange flere har subkliniske symptomer som kan forstyrre relasjoner, sosial deltakelse og skoleprestasjoner. Nesten halvparten av psykiske lidelser begynner før 14-årsalderen, noe som kan ha langsiktige konsekvenser. Folkehelserapporten viser økte psykiske plager, og mindre enn 20 % av barna får nødvendig helsehjelp. Teknologi gir en mulighet til å nå barn og ungdom effektivt og digitale intervensjoner har vist seg å redusere symptomer på psykiske vansker. En hybridversjon av intervensjonen Mestrende barn (DIGGI) med både fysiske og digitale møter ble utviklet og testet i en randomisert faktoriell studie. Evalueringen viste positive resultater og nedgang i symptomer, men de digitale timene kan forbedres med mer interaktivt innhold. Fokus i utviklingsprosjektet ligger i å utvikle mer engasjerende og lærings-orientert innhold. Forbedringer vil skje i samarbeid med brukerrepresentanter fra Mental Helse Ungdom og digital utvikler, og inkluderer økt interaktivitet, bedre visuelle elementer, muligheter for persontilpasning, og belønning. Prosjektet har som mål å forbedre livskvaliteten og redusere symptomene på engstelse og tristhet hos barn, noe som kan øke deltakelse i skole og sosiale aktiviteter. Det digitale tiltaket gir fleksibilitet til å gjennomføre timene hjemme, reduserer behovet for fysiske gruppemøter, og dermed også belastningen på helsetjenestene. Tiltaket kan da lettere implementeres og flere barn kan nås. Tidlig intervensjon kan potensielt forhindre problemutvikling og redusere behovet for fremtidige helsetjenester, noe som kan gi både individuelle og samfunnsmessige fordeler. Resultater vil formidles til helsepersonell og relevante organisasjoner, samt i vitenskapelige artikler og gjennom dedikerte nettsider. Opplæring vil skje gjennom workshops og samarbeid med skoler. Brukerpanelet og ansvarlige fra Mental Helse Ungdom vil ha en sentral rolle i utviklingen og evalueringen av digitale løsninger. Prosjektet vil dra nytte av et tverrfaglig team med erfaring i psykologi, pedagogikk, og teknologiutvikling for å sikre best mulig implementering og utbytte. Prosjektet vil bli regelmessig evaluert og tiltaket revidert ihht en milepælsplan. Utvikling vil skje primært i 2026 mens brukerfornøydhet studien (feasibility) gjennomføres i 2026 - 2027. Evalueringen inkluderer brukertesting, og evaluering av både brukerfornøydhet, brukervennlighet og frafall blant barn som mottar tiltaket i skolehelsetjenesten.