For lærere:
Triste eller engstelige elever i klassen:
Barn og unge som er engstelige eller triste kan ha mere vansker i skolen og med
sosiale relasjoner enn andre barn. I ECHO møtes barn som strever med dette i gruppe på skolen for å lære mestringsstrategier som kan bedre dette.
Over 50 skoler rundt omkring i landet er med i forskningsprosjektet ECHO. Ved disse skolene inviteres barn fra ulike klassetrinn (3-6 klasse). Avhengig av hvor mange elever det er på trinnet, inviterer vi ett eller to trinn av gangen ved semesterstart.
Barn som ønsker å delta og som har samtykke fra foreldrene sine fyller ut en
kartleggingsundersøkelse. Det er plass til 7 barn i hver barnegruppe, og kun de barna som viser tegn på mer engstelse og tristhet enn andre jevnaldrende inviteres til å delta i
barnegruppe.
Hva betyr det for deg at din elev er med i en barnegruppe i ECHO?
Som oftest møtes barnegruppene møtes i skoletiden. Hvis barnegruppene arrangeres i skoletiden, oppfordres gruppeledere ved hver skole til å samarbeide med dere lærere for å finne passende tidspunkt for barnegrupper. Målet er å unngå at barn gjentatte ganger går glipp av det samme faget eller viktige skoleaktiviteter.Du som lærer kan svært gjerne lese her om engstelige og triste barn.
Du kan også lese om hvordan du kan se og hva du kan gjøre for barn som i hovedsak er engstelige eller som i hovedsak er triste.
Kort spørreskjema til lærere
Når foreldre samtykker til at deres barn er med i forskningsprosjektet, blir de forespurt om de også samtykker til at barnets kontaktlærer kan inviteres til å besvare spørsmål om skolefungering. Dersom du er kontaktlærer for en elev som er med i ECHO og foreldrene har samtykket til at lærer kontaktes, vil du motta epost fra prosjektet.Du inviteres da til å besvare et kort spørreskjema om barnet som tar 5-10 minutter å fylle ut. Om du er kontaktlærer for flere barn som er med i ECHO, vil du motta ett spørreskjema per barn.
For oss vil det være til stor hjelp om du kan svare på spørsmålene om din elev! For å få best mulig grunnlag til å kunne evaluere tiltaket vårt, er det svært viktig med informasjon fra flere typer informanter (barna selv, foreldre, lærere). Som kontaktlærer ser du barnet daglig i klassen og på skolen og vet mye om hvordan barnet fungerer på skolen, både sosialt og faglig.
Over 50 skoler i hele landet er med i ECHO-studien.
Her finner du en oversikt over hvilke skoler som er med.Kartet under viser hvor i landet skolene befinner seg.