Tilbake til Hjem-siden
  • Hjem
  • Om prosjektet
  • Aktuelt
  • For barn
  • For foreldre
  • For gruppeledere
  • For lærere
  • Kontakt
  • Implementering
English
Norsk
 

For lærere

  • Informasjon til lærere om triste og engstelige barn
  • Hvis barnet i hovedsak er trist
  • Hvis barnet i hovedsak er engstelig
    /
  • For lærere
  • /
  • Informasjon til lærere om triste og engstelige barn

Informasjon til lærer om triste og engstlige barn (pdf)

Det er normalt å bli lei seg og å være engstelig i ulike situasjoner. Noen barn gruer og bekymrer seg imidlertid mer enn andre barn og dette kan gjøre at de ikke deltar på alderspassende aktiviteter. Disse barna vil kunne ha nytte av å lære seg mestringsferdigheter for å kunne møte vanskelige følelser. Slike ferdigheter kan hindre at problemene utvikler seg
til angst og depresjon, som også er relativt hyppig forkommende blant barn og
unge.

Mestrende barn grupper blir gjennomført på din skole for at barna skal lære mestringsferdigheter og øve på å bli tryggere og modigere.

Et engstelig eller trist barn kan ha problemer på flere områder, både med skolefungering ved at de har vansker med å konsentrere seg, lav selvfølelse og underyter på skolen. Barnet kan også ha vanskelig for å utvikle og beholde relasjoner til venner og lærere. Barn som har utviklet mange symptomer på angst og depresjon vil kunne ha behov for behandling i en BUP, mens barn med færre symptomer som likevel gir dem problemer i hverdagen, kan ha nytte av et tiltak som Mestrende barn.
Du, som er barnets lærer, kan være en viktig ressurs når barnet nå skal lære seg nye ferdigheter. Nedenfor finner du informasjon om typiske symptomer som kan gi deg en indikasjon på om barnet er engstelig og/eller trist, og noen tips om hvordan du kan hjelpe engstelige og triste barn i klassen. Du kan være en viktig person for at barnet blir mer aktivt og modig.

Et positivt og inkluderende klassemiljø er viktig for alle barn, og spesielt for de som er triste og engstelige. Det er derfor av stor betydning å etablere et støttende klassemiljø ved å arbeide aktivt med å skape gode relasjoner – både mellom elever og mellom lærer og elever. Tydelige klasseregler som også omfatter hvordan barna skal være mot hverandre vil også skape forutsigbarhet og trygghet. Aktiviteter bør gjøres inkluderende og tilgjengelige for alle, og gruppearbeid bør gjennomføres under ledelse av læreren slik at en sikrer at alle blir med. I tillegg er det viktig å være oppmerksom på mobbing (fysisk, verbal, utestengelse, nett) og ta tak i dette med en gang det oppstår.

Logo for RBUP, RKBU Nord og RKBU Midt
  
Logo for KavlifondetFEATURES: Null or empty alternative text


Tilgjengelighetserklæring

  • English
  • Norsk
  • Hjem
  • Om prosjektet
    • Publikasjoner
      • Poster
    • Annen formidling fra ECHO
    • Skoler i ECHO
    • Datasikkerhet
    • Brukerreise
  • Aktuelt
  • For barn
    • Om ECHO
    • Elevskjema
  • For foreldre
    • Mestrende Barn grupper
    • Til foreldremøte
    • Informasjonsskriv for foreldre
    • Hvordan snakke med barn om koronaviruset
    • DIGGI (digitale timer)
    • MittEcho App / MFS
  • For gruppeledere
    • Materiell
    • E-læring for gruppeledere
    • VR-Filmer i ECHO
      • Bruk av VR i atferdseksperiment
    • Sjekklister
    • Elevprofil
    • Korona veiledning til digital gruppe
    • MFS/App
    • DIGGI (digitale timer)
    • MB opplæring
  • For lærere
    • Informasjon til lærere om triste og engstelige barn
    • Hvis barnet i hovedsak er trist
    • Hvis barnet i hovedsak er engstelig
  • Kontakt
    • Support VR
    • Support Digital versjon
    • Support App / MFS
  • Implementering
  • English
  • Norsk